søndag 13. april 2008

Norsk søndag


I dag har jeg vært i kirken (Hamar domkirke som du ser på bildet), sammen med min venninne Anne-Beathe. Gudstjenesten starter ikke før klokken 11, og er ferdig nesten før jeg rekker å sette meg! Liturgien er nesten den samme som i Kamerun, men den er som sagt over på et blunk. I dag var det en kvinnelig prest. Hun snakket om den siste samtalen Jesus hadde med sine disipler før han ble forrådt. Jesus sa til disiplene sine at "Tro meg; jeg er i Far og Far i meg. Om ikke for annet, så tro det for selve gjerningens skyld." Joh. 14, 11 . Presten knyttet det opp mot den utfordringen det kan være å tro, i norges flerkulturelle samfunn. Presten brukte også kjønnsnøytrale betegnelser på Gud og Jesus, skaperen og livgiveren, ikke Faderen og Sønnen. Vi ligger nok mange år etter i Kamerun i forhold til likestilling ved kirkelig tjeneste, og ellers i samfunnet også. Natverden foregikk på nesten samme måte som i Kamerun. Kirkeorgelet var fantastisk- mitt håp er at slik fantastisk musikk en gang kan strømme ut fra Milleniumskirken i Ngaoundéré! Det var et kor som sang klassisk salmesang. Under liturgien, ble menigheten invitert til å tenne et lys foran altertavlen. Det var særlig de som hadde det veldig vondt og vanskelig som gjorde dette.

Neste helg skal jeg være leder på en leir i Sarpsborg, sør for Oslo. Jeg har også flere oppdrag hvor norske menigheter har bedt meg snakke om hva misjonen har gjort for meg og Kamerun! Jeg ønsker å formidle at jeg er en frukt av NMS!! Jeg vil fortelle at NMS har bygd kirker, sykehuse, skoler etc... Jeg har lært Jesus å kjenne , lekt med misjonærbarn og lært å snakke norskmakabo...


Vi sees snart på neste blogg!!! (skriften er ført i den digitale penn av ABH)

Ingen kommentarer: